Santon Bridge

Weersvoorspellingen zijn niet te vertrouwen, dat wordt vanmorgen nog maar eens bevestigd: van de beloofde zon is geen spoor te bekennen als ik om 7 uur de gordijnen open trek. Intens grijs is de kleur van het laag hangende wolkendek. Volgens Els waait dat straks allemaal weg, maar dat geloof ik natuurlijk niet.

We parkeren tegenover The Bridge Inn in het buurtschap Santon Bridge. Onze 86-jarige buurvrouw leende ons enkele (wandel)gidsjes over Eskdale en omgeving. Uit een van die boekjes gaan we vanmorgen een wandeling maken.

De hoge bergen zijn verdwenen in de wolken. Er staat een pittig briesje en ik vind het koud. We zetten er stevig de pas in.

We volgen het public footpath, van heg naar heg, van stile naar stile. Elke stile is weer anders. De een is een houten trap over prikkeldraad, de ander is een smalle opening in een muurtje, dan is het een kissing gate en dan weer een smal poortje… of we moeten gewoon het hek van het weiland openmaken.

Voorbij Hall Santon (een verzameling boerderijen en huizen) zien we onder ons de River Irt kronkelend haar weg door het landschap zoeken. We treffen een familie schapen op ons pad.

Nu volgt een saai stuk, eerst over een grote akker, daarna over asfalt. Na ruim een kilometer kiezen we voor een holle weg die afdaalt naar een oude smalle, verweerde stenen brug over de River Irt. Dit is een oud kerkenpad – logisch, we zijn immers op weg naar Irton Church!

Hier bij de brug merken we voor het eerst vandaag dat we mogelijk toch nog een straal zon gaan zien. Hoopvol klimmen we de vallei uit. En daar, boven op een lage heuvel, staat Irton Church te pronken in het land. Sinds de 13de eeuw staat op deze plek een kerk, de huidige kerk dateert uit 1857 en is daarmee exact 100 jaar ouder dan schrijver dezes (dat schept toch een zekere band, moet ik zeggen). Echter, waar wij benieuwd naar zijn, is het Anglian sandstone cross dat op het kerkhof staat en meer dan 1000 jaar oud is: het bevat Keltische motieven en doet ons denken aan de Ierse kruisen. Magnifiek! En… als bij wonder schuiven de wolken open en breekt de zon door! Els heeft tóch gelijk.

Na Irton Church volgt weer een saai stuk: vrij vlak, brede wegen. We zetten er opnieuw stevig de pas in. Na ruim twee kilometer komen we in een wat geslotener landschap, worden de wegen smaller, gaan ze kronkelen en staan er her en der mooie bomen, een oude schuur, …

Ten slotte voert onze route ons naar en door Parkgate Wood. Gezeten op een paar stenen, enigszins beschut tegen de kille wind én in de zon, eten we de boterhammen op. Even verder komen we langs het verstilde Parkgate Tarn. Een tarn is een klein meertje. In het Lake District zijn er honderden, wellicht duizenden tarns. Het beroemdste is Tarn Hows, niet ver van Coniston. Dat is niet eens een echte tarn want niet natuurlijk ontstaan. Beatrix Potter liet het aanleggen. We genieten van het uitzicht over Parkgate Tarn vanaf zijn moerassige oevers.

Nog anderhalve kilometer moeten we wandelen, grotendeels door bos, tot we de geasfalteerde weg bereiken die ons weer naar Santon Bridge voert. We zwichten voor de wegwijzer naar de Woodland Tearoom… Aan een tafel uit de wind genieten we van de laatste zonnestralen van vandaag en van de lekkernijen die we hebben besteld: caramel cheesecake en bread & butter pudding met custard. Wat een straf! In de struiken naast ons tafeltje is het een komen en gaan van vogeltjes: gewone vinken, koolmezen, pimpelmezen, distelvinken, roodborstjes, groenlingen en zelfs een boomklever!

De zon is nu helemaal weg. Om half drie zijn we weer thuis. Ik doe een middagslaapje.

Als ik wakker word, giet het. De voorspelde regen is gearriveerd. Het weerbericht had het toch wel vrij goed, moet ik bekennen. Behalve dan die grijze lucht toen ik vanmorgen de gordijnen open trok!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Vakantie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Santon Bridge

1. Die schapenfoto vind ik het állermooist!