Een Overijsselse sinterklaas

De weersvoorspelling voor het sinterklaasweekend zag er niet bepaald aanlokkelijk uit, al wisselde het beeld wel doorlopend – van slecht tot zeer slecht. Eens te meer hebben wij ervaren dat weersvoorspellingen er zijn om te negeren: wij hadden een voortreffelijk weekend!

Nadat we op 4 december een lezing hadden bijgewoond van tao-meester Reinoud Eleveld in het ISVW Leusden, reden we over nachtelijke snelwegen naar een van onze favoriete plekjes in Nederland: Bed & Stoete, een heerlijk logeeradres tussen de buurtschappen Windesheim en Herxen, te midden van de zgn. Tichelgaten (oude kleiputten), in het mooie Overijssel. Diepe duisternis en een zacht gakgakgak van ontelbare ganzen op de plassen verwelkomden ons…

Tichelgaten en Windesheim

Overijssel 01Overijssel 02

Na een uitstekende nacht, een schitterende zonsopkomst en een smakelijk ontbijt, trokken wij de wandelschoenen aan om ons hoofd eens lekker leeg te laten waaien. Over een smal pad langs de Tichelgaten liepen we naar de IJsseldijk, die we een stuk noordwaarts volgden tot we over een smal bruggetje een paadje naar een asfaltweggetje konden nemen. 200 m verder voerde een oprijlaan ons naar een mooie hoeve. Even verderop liepen we over een gammel bruggetje het romantische landgoed Windesheim in, waar Els als klein meisje heel wat keren met haar vader naar reeën ging speuren!

Overijssel 04Overijssel 03

Eén van de mooiste plekjes op het landgoed is het oude beukenlaantje: het smalle pad slingert tussen imposante, eeuwenoude beuken door!

Den Alerdinck en Turner

Die avond en nacht waaide en regende het flink, maar ’s morgens was het droog en we reden tegen de middag naar landgoed Den Alerdinck (bij Laag Zuthem). We genoten van de zon die onverwachts een paar keer kort doorbrak. Toen betrok het weer, maar het bleef droog en we stapten twee uurtjes later voldaan in de auto.

Overijssel 05Overijssel 06Overijssel 07Overijssel 08

Tijd voor cultuur-puur! Dus reden we de N35/A35 af naar Enschede en brachten een bezoek aan het Rijksmuseum Twente. Te zien was er een deeltentoonstelling over de beroemde Engelse schilder Turner, de eerste die in zijn werk de emotie van de natuur schilderde in plaats van de natuur zelf. Prachtige doeken vol licht en natuurgeweld. Elke zaal had een eigen thema, en naast werken van Turner hingen er schilderijen van andere kunstenaars: van 16de eeuws tot hypermodern. Door deze confrontatie kwamen de werken van Turner nóg beter tot hun recht… (Het andere deel van de Turner tentoonstelling is te zien in De Fundatie, Zwolle, en die bezochten we in september al.)

Overijssel 09Overijssel 10

’s Avonds kwam Daan naar de Bed & Stoete… En niet te geloven, maar ook Sinterklaas liet zich niet onbetuigd en verraste ons daar in Herxen, ondanks de wind en de regen, met een bezoek!

Overijssel 11

Salland

Maandag had ik nog een dagje vrij. Toen we wakker werden, was het grijs en miezerig – erg sfeervol. Vanuit de B&B (je hebt daar gewoon een huisje) kijk je door een groot raam uit over water – mooi en rustgevend!

Na het ontbijt pakten we in en namen we afscheid van Mark, de eigenaar. We reden op ons gemakje naar het dorpje Lemele, waar zowaar het plaatselijk café open was en pannenkoeken serveerde. Welgevoed gingen we op weg en beklommen de Achemer- en de Lemelerberg. De wandeling voerde door herfstige bossen en over met heide begroeide heuvelruggen. Vanaf de top van de Achemerberg (77 m) heb je een mooi uitzicht over de streek. Het is een on-Nederlands gezicht, dat glooiende land, al maakte de nevel het wel weer oer-Nederlands…

Overijssel 12Overijssel 13Overijssel 15Overijssel 16

De cafébaas had het al voorspeld: “Om vier uur komt de zon erdoor”. En ja hoor, omstreeks dat tijdstip scheurde het grijze wolkendek open en konden we genieten van een bijzonder sfeervolle zonsondergang!

Overijssel 17Overijssel 18

Vanaf de top van de Lemelerberg voerde een eindeloos bospad ons terug naar Lemele, waar we de auto op de parkeerplaats naast de kerk hadden achtergelaten – en in het laatste licht van de dag weer aantroffen. De rit naar huis voerde over drukke snelwegen… En als je dan zo deelneemt aan dat razende verkeer, verbaas je je erover dat er in Nederland nog zoveel mooie, betrekkelijk ongerepte plekken bestaan waar je je helemaal los kunt maken van de hectiek van alledag…

En denk ik altijd weer aan het liedje van Zjef van Uytsel… De zotte morgen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Wandelen. Bookmark de permalink .

Een reactie op Een Overijsselse sinterklaas

1. Sjannes zegt:

Lijkt me een sfeervol weekend geweest. Prachtige foto’s !